Utdrag ur tidningen HEMSLÖJD – nummer 4, 2022

Artikeln finns att läsa som PDF – [HÄR]

Invigning

Av Göran Stenberg – ur Helsingborgs Dagblad, 23 april 2022

Bilder av Mikael Bertmar

Konstrundan 2022 – Rekommenderad

Vald av Linda Fagerström. Ur Helsingborgs Dagblad, 10 April 2022.

Utfört uppdrag: Båstad kommuns Kulturpris 2021

Kulturpriset 2021 gick ytterst välförtjänt till Hannes Gerard – som driver Scalabiografen i Båstad. Stort GRATTIS!

Dreja – en kärlekshistoria

Nu finns samtliga sex avsnitt av ”Dreja – en kärlekshistoria” på SvtPlay. Jag är med i avsnitt nummer två.

Bilder av Mikael Bertmar

Keramikpodden

Gå in på: https://keramikpodden.se – för att lyssna.

”Journaler” – SÖS, Stockholm

”Journaler” – min konstgestaltning (stengods) på en av pelarna inne på den nya akutmottagningens entré, Södersjukhuset i Stockholm (juni 2021). Bilder av Mikael Bertmar.

Två sidor av den färdiga pelaren. Foto: Jon Johansson

De två andra sidorna av den färdiga pelaren. Foto: Jon Johansson

Ur broschyren ”Konsten på Södersjukhuset” – utgiven av Kulturförvaltningen, Region Stockholm. Konstskribent: Anna Hedlin. Foto: Per Mannberg

Utfört uppdrag: Handfat i Torekov

”Tångbad” – handfat i stengods till privathus i Torekov, Sverige 2021

”Firewall” – besök på AIRA

Äntligen kunde jag besöka restaurang AIRA på Djurgården i Stockholm. Jag ville se mitt konstverk ”Firewall” uppsatt. Plattorna till bardisken i orangeriet levererade jag redan under byggnationen av AIRA i början av 2020, men pandemin försenade allt…

Jag fick uppdraget av arkitekten Jonas Bohlin efter att han sett min separatutställning på Blås & Knåda i Stockholm. Bilder av Mikael Bertmar.

Jonas Bohlin fick utmärkelsen Guldstolen – för arbetet med AIRA:

 Se också ”Firewall” – videon om arbetet med AIRA – [HÄR]

Utdrag ur tidningen LERA

Artikeln finns att läsa som PDF – [HÄR]

Utställning i Göteborg

Utfört uppdrag: Båstad kommuns Kulturstipendium 2020

(Ur tidningen Bjäre NU)

Utställning i Sölvesborg

Galleri Arnstedt

Foto: Elle Frie

Jag har med två stycken vedeldade rakubrända fat – på Galleri Arnstedt i Östra Karup. Samlingsutställningen pågår 20 juni – 12 juli 2020.

Omnämnande i reportage, Helsingborgs Dagblad, 8 april 2020

Utdrag från artikel av Linda Fagerström, författare, konstvetare och kritiker.

Montering av ”Ömsesidiga balanser”, inköpt av Ängelholms kommun, på Lindhaga korttidsboende

Utställning i Ängelholm

Utfört uppdrag: Båstad kommuns Kulturpris 2019

Utställning på Bric-a-Brac i Lund 10-30 November 2018

Telefonintervju i Klassisk morgon – Sveriges radio P2

Röda Tråden i Bjäre NU

Utställning i Stockholm

Se också ”Fire Walk With Me” – videon till utställningen – [HÄR]

Utställning i Helsingborg

Foto: Helsingborgs Konstförening

Utställning i Båstad

Fabriken i Torekov

Utfört uppdrag: Utsmyckning i Huskvarna

”Livsbok” – konstnärlig utsmyckning (stengods) av privathus i Huskvarna, Sverige 2017

Himmel och hav!

Utfört uppdrag: Båstad kommuns Kulturpris 2017

Konstrundan 2017 – Rekommenderad

Vald av Johanna Gredfors Ottesen. Ur Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad, 9 April 2017. ”5 kritiker tipsar om 15 utställningar.”

Om Walt Whitman: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Walt_Whitman

Utställning på Galleri Anna H. Göteborg

VANDALORUM

Exhibition at Vandalorum, Värnamo 4.6 – 4.9 2016

….the impossible….

To work through a difficult loss. To look for something that makes you listen. Someone who talks to you through the darkness. Someone who makes you start understanding yourself. So that you realize the necessity of the journey, through your long memory jungle, to end in an open glade, a place where you gently protect the bright memory. A place where you don’t close your eyes or dodge for the sorrow, but on the contrary accept it with open eyes and let it exist alongside the more distant but yet always present memory.

It comes down to taking responsibility for the fragility in the existence. To protect what is left of a spiritual metamorphosis which excludes all forms of dogmas or tyranny and instead improves the status for poetry and the continuous possibilities of interpreting nature.

A human being who had grown up with great loss and grief in her life eventually found a book in her parents’ bookshelf. It was “The Impossible” by Göran Sonnevi. There she found a language which describes the threatened life, war and death, but also beauty, nerve tickling riddles and an endless love for all things growing and living. It became the glade of light which was needed to fix together something that had been broken and turn it into something complete and whole, inspiring and developing.

We are body. We are memory. We are light. We are darkness. It is with a sense of gratitude and excitement we present this exhibition.

Cecilia Kraitz
Mikael Bertmar

All poems in the exhibition are from the book “The impossible” by Göran Sonnevi, published by Bonniers in 1975.

Utställning på Vandalorum 2016

Från Vandalorums hemsida – www.vandalorum.se

Ur Värnamo Nyheter, 2 Juni 2016.

Rekommenderad

Ur Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad, 29 Mars 2015. ”Tre experter väljer sina fem favoriter i de elva konstrundorna i Skåne.”

På Etnografiska i Stockholm

In my talk at The Museum of Ethnography in Stockholm I explained my own experience of the Raku process through the years – and I also told some stories from the history of Raku. (Photo: Mikael Bertmar)

Stockholm konst

Inköp av Mårten Castenfors, Stockholm konst (som tillhör Stockholms stads kulturförvaltning).

Kulturen i Lund

Ur årsboken Världen på Kulturen. Kulturen 2014

Text: Eva Kjerström Sjölin

Foto: Viveca Ohlsson

Gudomliga skärvor / Divine Shards

Ur boken Gudomliga skärvor – kult blir konst

Text: Saga Bitkover-Norman

Foto: Mikael Bertmar

 

From the book Divine Shards – Cult becomes Art

Text: Saga Bitkover-Norman

Photo: Mikael Bertmar

Galleri Garvaregården

Januari 2008 – Utställning på Galleri Bergström, Jönköping

Kulturcentrum i Ronneby

Minnesvärda ord från invigningen 8 september 2007

Ur ett anförande vid invigningen av utställningen Cecilia Kraitz – ELDSJÄL

”Se på dessa konstföremål på långt håll och gå närmre, närmre och närmre och titta helt nära – bara på någon decimeters avstånd – in i detta mikrokosmos, ett landskap av saltkristaller som kan glimma till likt diamanter. En ny värld öppnar sig i den gröna glasyren påminnande om ett bördigt landskap betraktat på mycket hög höjd. Den blå glasyren blir som ett solbelyst blågrönt hav när en plötslig vindil tänder glitter i dess yta. Vi får vara med om upplevelser som startar i en säker yttre gestaltning och som slutar i ett inre liv i detaljerna.”

Fredrik von Platen, ordförande i Ronneby konstförening

”There is a crack in everything – that’s how the light gets in”

Leonard Cohen

Apologies, but no results were found. Perhaps searching will help find a related post.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google